Translate

Kövess Facebookon is! 😊

Enciklopédia

2022-ben, amikor megérkezett az Enciklopédia a kiadóhoz, már akkor éreztem, hogy egy hullámhosszon vagyok ezzel a játékkal. De sajnos egészen 2023 nyaráig csak sóvárogtam utána, mert sehogyan sem jött ki a lépés arra, hogy megvegyem. Aztán végre bekerült a gyűjteménybe, és az első játék után el is foglalta méltó helyét a kallaxon. S bár én vártam nagyon-nagyon e játékot, a férjem is azonnal megszerette, ami nem meglepő. Ez a társasjáték gyönyörú, okos, pont kellően stratégikus, és élvezetes! A doboz, és az alkatrészek szépen illusztráltak, és strappabíróknak tűnnek. Az insertnek nevezett valamit viszont a kibontás után kidobtam belőle. A játékszabály szerintem kiváló. Szembarát betűméret jellemzi, követi a logikus gondolatmenetet, sorban halad a szabályt illetően, és példák is találhatóak benne. 👍 Kell ennél több?


Tavasz óta kevés új játékot avattunk, mert annyi volt a tennivaló, hogy ki sem látszódtunk belőle. Éppen ezért volt különleges, hogy az Enciklopédiát már aznap sikerült asztalra tenni, és nagy örömködések közepette megtanulni. Szeretjük a kockahasználó játékokat, meg persze azokat is, amelyekhez zsákot adnak, és itt mindkettő adott volt a boldogságunkhoz. 😀 Nekünk olyan ez a játék, meg a Sztroganov is, mint anno az Ark Nova. Reggeltől estig tudnnánk vele játszani heteken keresztül. Beszippantott a világa, és annyira jó a játékmenete, hogy nem számít, ki nyer (Zsoltnak se, ami nagy szó! Pedig ej, de nem akarta ezt a játékot, aztán most meg teljesen odáig van érte!) Na de nézzük, miről is szól az Enciklopédia!


Így a sokadik játék után úgy érzem, kellően balanszolt. Zsolt szeret rámenni minden társasjátékban az olyan bónuszokra, amik többször adnak azonnali győzelmi pontokat. Itt a szakértő kártyák között érdemes nézelődni, ki lehet fogni hasonló jókat, meg ugye a játékvégi pontozást nagyon meg tudják lökni. Mérgelődtem is miatta... És immár sokadjára levontam a tanulságot, hogy nem szabad hagyni, hogy Zsolt garázdálkodjon a szakértő kártyák között szabadon, mert olyan kombókat állít össze, amivel lehetetlen versenyezni. Ebben a játékban nem lehet csak úgy örülni a társaságnak, és "majd lesz valahogy" érzéssel játszani. Vagy beleadsz mindent, vagy neki se kezdj!

Az előkészületek után az első fordulójelzőt megfordítjuk, és elvesszük a bónuszt, amit ad, illetve kiveszünk a zsákból négy-négy kockát, és mindenki dob a húzott kockáival. Ezeket rendezgetjük el a játékostáblánkon, tetszés szerint. Ennek annyi a jelentősége, hogy a játék megengedi, hogy más játékosok kockáit is elvehessük. Ilyenkor elvesszük a kiszemet kockát, és ahonnan elvettük, azt a bónuszt kapja meg a játékos, akit megszabadítottunk egy kockájától. Ebből következik, hogy neki is lesz olyan köre, amikor kénytelen lesz valaki mástól elvenni egy kockát.


Egy körben ki kell választani egy kockát, és azzal végre kell hajtani egy akciót. A következő akciók közül lehet választani:
  • Nagykövetség: A kocka színe nem számít. A kocka értékétől függően kapunk expedíciójelzőket. Ezeknek az expedíció jelzőknek két funkciója van. Egyrészt bármelyik akció végrehajtásánál egy ilyen jelző elköltésével megváltoztathatjuk a kocka színét. Másrészt csak és kizárólag az Expedíció akció során egy eldobott jelző kettővel növeli a kockánk értékét, és bármennyit eldobhatunk, vissza a közösbe.
  • Bank: A kocka színétől és értékétől függetlenül az idehelyezett kockáért elvehetünk 5 érmét.
  • Egyetem: Egy kocka lehelyezésével (értékétől, és színtől függetlenül) elvehetünk egy szakértő kártyát. Amennyiben a kocka színe megegyezik az elvett szakértő kártya színével, úgy bónuszként kapunk egy expedíciójelzőt. Az elvett szakértő kártyát a saját játékostáblánkra kell helyezni. A szakértő kártya adhat azonnali egyszeri bónuszt, vagy lehet folyamatos hatása amíg le nem takarjuk egy másik kártyával, vagy lehet, hogy a játék végi pontozásnál aktiválódik.
  • Akadémia: Kocka lehelyezésével elvehetünk egy állatkártyát innen. A kocka színének, és az elvett állatkártya színének egyeznie kell. A kocka értkétől függően hírnévpontokat is kapunk. Ezt lelépjük a hírnévsávunkon, és ha van, felvesszük a bónuszt azután, amit elhagytunk a sávon. Az elvett állatkártyát a játékostáblánk mellé tesszük.
  • Expedíció: Maga a kutatás. Egy kockát - annak színével megegyező - kontinensre kell tennünk. A kocka értéke számít, mert minél nagyobb, annál kevesebb érmét, expedíciójelzőt, királyi pecsétet kell beforgatnunk az akció végrehajtásához. A kontineshez tartozó állatkártyáinkon annyit kutatunk, amennyit ki bírunk fizetni. A kocka értéke levonódik a végösszegből. Ez egy eléggé költséges akció, érdemes rá készülni.
  • Publikálás: Egyik legjobb része a játéknak, amikor a nehezen megfizetett kockákat végre sok pontra tudjuk váltani. Egy ponteső, ha minden a terveink szerint alakult. Egy kockánkat rá kell tenni egy vele színben megegyező állatkártyánkra. Ez lesz a referenciaállatunk. A kocka értéke számít, mert csak hatos kockáról tudunk négyes kategóriában publikálni. A referenciaállat kategóriáiról (és az ezzel kontinensben, és kategóriában megegyező minden állatról) szépen sorban levesszük a kockákat, és áthelyezzük a publikálás rész megfelelő mezőjére. Ha készen vagyunk, ezeket az állatkártyákat félretesszük, mert szükség lesz még rájuk a gyűjtemény megszámolásakor. Publikálhatunk olyan állatról is, melynek a kontinense nem egyezik meg a rteferenciaállatunk kontinensével, de ebben az esetben ezt a kártyát el kell dobnunk a végén, a gyűjteménybe nem számítható bele. Mindent nyilván nem tudok, és nem is akarok leírni, arra ott a játékszabály, de még ezt az egyet... plusz csavar a történetben, hogy publikálhatsz olyan állatkártyát is, amelyen egy darab kocka sincs, és ha kontinens-kompatibilis, akkor bele fog számítani a gyűjteménybe. 👀😁

Imádom ezt a játékot! Néha az őrületbe kerget, de ez általában így van a legjobb dolgokkal! 😂 A játék végi pontozása is frenetikus ezzel szettszámolgatással fűszerezve. Simán 200-300 pont fölött lehet végezni. Jelenleg szerintem a legtöbbet játszott játékunk. Két fővel másfél óra alatt lemegy, ha nem gondolkozunk túl sokat. 😋 Az egész játék gyönyörű, színes, úgy-ahogy a téma is visszaköszön benne. Biztos, hogy bedobjuk majd a társasklubba is. 💚

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések

Kockapóker

Előbb tudtam römizni és kanasztázni , mint írni és olvasni. Ezt az apai nagyszüleimnek köszönhettem, ők tartották nagyon fontosnak, hogy megismerjem ezeket a kártyajátékokat. Innen már csak egy lépés volt a kockapóker🎲 . Talán nyolc éves lehettem, amikor megtanították, mert addigra rongyosra játszottuk a francia kártyát a családdal. A kockapóker egy nagyon egyszerű játék, csak toll, papír, és öt darab kocka kell hozzá. Több változata is ismert. Olvastam a Yahtzee-ról, amit Lowe adott ki 1956-ban, ami szintén kockapóker, csak ott 13 forduló van, és értékfüggetlenül járnak meghatározott pontok bizonyos kombinációkra. A mi családunkban ismert kockapóker variáns ettől eltér. Én azt írom le, ahogyan mi ismerjük több, mint harminc éve. 😉 Úgy indulunk neki, hogy összesen három dobásunk van abban a körben. A dobás után eldönthetjük, hogy félreteszünk-e kockákat, mert úgy jók, ahogy vannak. Az összes többivel újradobhatunk. Mi az itt látható táblázatot rajzoltuk meg egy lapra, s eszerint kell

Amanita

Az Amanita 🍄 társasjátékot ajándékba kaptam Esztó Bernáttól , és feleségétől, Esztó-Harazin Dorottyától , amiért ezúton is nagyon hálás vagyok! 💚 A játék magánkiadásban jelent meg a Fű Alatt Kiadó  gondozásában. Arról, hogy hogyan is jött a játékötlet, illetve hogyan lett az elképzelésekből valóság, ITT olvashattok. Akinek van szerencséje az Amanitához, az tudja, hogy egy igazán különleges társasjátékot tarthat a kezében. A szerzők semmit sem bíztak a véletlenre, társasjátéktervező útjukon Boros Lajos gombaszakellenőr segítette őket, hogy minél hitelesebben tudják megalkotni az Amanitát. A doboza letisztult, minőségi, színben és küllemben harmonizál a tematikával, s a dobozon belüli játékelemekkel. A 180 darab kártya önmagáért beszél. Az illusztráció, és a grafika Csíkszentmihályi Berta kitűnő munkájának gyümölcse. A játék meseszépen ábrázolt, nagy kártyalapjai nézegetésébe bele lehet feledkezni. (Kártyaméret: 80*130 mm) A játékszabály könnyen megtanulható, jól értelmezhető. Az Am

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett tartalmakat szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett cikkek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2022- tarsasjatszunk.hu