Sztroganov
A Sztroganovot a születésnapomra kaptam, de mivel a nyár eléggé kaotikus volt, ezért türelmesen csücsült a polcon a társas, és várta, hogy rákerüljön a sor. A játék illusztrációját gyönyörűnek találom, engem elvarázsol a hangulata, a szépsége, teljesen bele tudok feledkezni. Az alkatrészek minőségiek, a doboza masszív. A játékmenet nagyon összetett, de a játékszabály nagyon szépen végigvezet az egészen, s teszi ezt mindössze pár oldalban összeföglalva. Az ikonográfiák egyértelműek. Minden adott ahhoz, hogyha leülünk eme társasjáték mellé, akkor kellemesen agymozgató tevékenységgel üssük el az időnket.
Az előkészítés beletellik pár percbe, míg az apró alkatrészeket feltesszük a játéktáblára. Én minden játéknál rendszerezek, úgy csomagolom el az alkatrészeket, ahogyan azok kellenek majd a játék folyamán. Ha A és B pakli van, akkor azokat külön teszem el zárható zacskókba, illetve a játékosszínek is külön kerülnek zacskóba azokkal a játékelemekkel, amelyek szükségesek egy játékosnak. Ez nagyban megkönnyíti a játék előkészületeit, illetve ha valami nagyon rég került elő, és újra kell ismételni, azt is gördülékenyebbé teszi. Ennél a játéknál is nagy előny a rendszerezés. A játék néhány eleme A és B pakliból áll, amiket a játék felénél le kell cserélni. Amikkel kezdünk, azokat az alkatrészeket pedig S betűvel különíti el a többitől. Ilyen például az első öt tájlapka, melynek hátoldalán látható az S, vagy a kezdő cári lapkák, melyek közül az előkészületek során választani kell.
A játékban tizenkét aktív köre lesz egy játékosnak. Erre a tizenkét alkalomra kell kidolgozni egy olyan stratégiát, amellyel a lehető legtöbb pontot szerezzük meg. Az aktív körünkben szerencsére eléggé jól variálhatjuk a lehetőségeket.
Az első fázis a mozgás. A kozákunkat mozgathatjuk egy, vagy két tájlapkára előrébb. Ha hajlandóak vagyunk lovakkal (1, 3, 6) is megtámogatni ezt a mozgást, akkor azzal plusz egy, kettő, vagy három lépést tehetünk még meg.
Második fázis az egyszerű akció végrehajtása, amiből alapesetben egyet lehet végrehajatni ebben a fázisban. Egyszerű akciónak számítanak a következők:
- Egy érme elvétele a közös készletből.
- Négy ló elvétele a közös készletből.
- Kozákod mozgatása egy, vagy két lapkát előre vagy hátra (ekkor plusz mozgás lovakért cserébe nem lehetséges).
- Vadászat: ahol a kozákod áll, arról a tájlapkáról egy prém elvétele. A legalacsonyabb értékű prém elvétele ingyenes, azonban a nagyobbértékű prémekért lovakkal kell fizetni. Amennyiben ezután befizetsz egy érmét, további egy alkalommal végrehajthatod a vadászatot.
- Csere: a csere akcióhelyen látható prémmel megegyező prém befizetésével választhatsz az ott felkínált lehetőségek közül kettőt (egy érme, történetsávon két lépés előre, kozák mozgatása, három ló elvétele a közös készletből). Akár mindkettő lehet ugyanaz a bónusz.
- Falu meglátogatása: a rajta lévő bónuszt megkapod. A lapkát nem kell elvenni, játék végéig ugyanazon a helyen marad.
- Jurta elvétele: elveszed a jurtát, és megkapod a rajta található bónuszokat.
- Cári kártya megszerzése.
- Előörs építése: ha van lerakási költsége, azt meg kell fizetni.
- Tájlapka megszerzése: a régiós prém értékével megegyező prémeket kell befizetni. Alapból kettő prém, és még annyi, ahány prém, és tigrislapka található azon a tájlapkán. Amikor befizettük a költségét, megkapjuk a tájlapkát azokkal a prémekkel és bónuszokkal együtt, melyek rajta vannak.
- Prémvásárlás.
- Prémcsere.
- Cári kívánság teljesítése.
- Mindenki kap két lovat, plusz egyet minden zászlója után. A már teljesített cári kártyák után járó bónuszokat is megkapjuk.
- Aki legtávolabb jutott Szibériában, két történetpontot kap. A második egy történetponttal lesz gazdagabb. Aki eljutott a történetsáv végéig, választ egy dalt, és megkapja a jutalmát.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése