Translate

Kövess Facebookon is! 😊

Sztroganov

A Sztroganovot a születésnapomra kaptam, de mivel a nyár eléggé kaotikus volt, ezért türelmesen csücsült a polcon a társas, és várta, hogy rákerüljön a sor. A játék illusztrációját gyönyörűnek találom, engem elvarázsol a hangulata, a szépsége, teljesen bele tudok feledkezni. Az alkatrészek minőségiek, a doboza masszív. A játékmenet nagyon összetett, de a játékszabály nagyon szépen végigvezet az egészen, s teszi ezt mindössze pár oldalban összeföglalva. Az ikonográfiák egyértelműek. Minden adott ahhoz, hogyha leülünk eme társasjáték mellé, akkor kellemesen agymozgató tevékenységgel üssük el az időnket.

Az előkészítés beletellik pár percbe, míg az apró alkatrészeket feltesszük a játéktáblára. Én minden játéknál rendszerezek, úgy csomagolom el az alkatrészeket, ahogyan azok kellenek majd a játék folyamán. Ha A és B pakli van, akkor azokat külön teszem el zárható zacskókba, illetve a játékosszínek is külön kerülnek zacskóba azokkal a játékelemekkel, amelyek szükségesek egy játékosnak. Ez nagyban megkönnyíti a játék előkészületeit, illetve ha valami nagyon rég került elő, és újra kell ismételni, azt is gördülékenyebbé teszi. Ennél a játéknál is nagy előny a rendszerezés. A játék néhány eleme A és B pakliból áll, amiket a játék felénél le kell cserélni. Amikkel kezdünk, azokat az alkatrészeket pedig S betűvel különíti el a többitől. Ilyen például az első öt tájlapka, melynek hátoldalán látható az S, vagy a kezdő cári lapkák, melyek közül az előkészületek során választani kell.

A játékban tizenkét aktív köre lesz egy játékosnak. Erre a tizenkét alkalomra kell kidolgozni egy olyan stratégiát, amellyel a lehető legtöbb pontot szerezzük meg. Az aktív körünkben szerencsére eléggé jól variálhatjuk a lehetőségeket.

Az első fázis a mozgás. A kozákunkat mozgathatjuk egy, vagy két tájlapkára előrébb. Ha hajlandóak vagyunk lovakkal (1, 3, 6) is megtámogatni ezt a mozgást, akkor azzal plusz egy, kettő, vagy három lépést tehetünk még meg.

Második fázis az egyszerű akció végrehajtása, amiből alapesetben egyet lehet végrehajatni ebben a fázisban. Egyszerű akciónak számítanak a következők:

  • Egy érme elvétele a közös készletből.
  • Négy ló elvétele a közös készletből.
  • Kozákod mozgatása egy, vagy két lapkát előre vagy hátra (ekkor plusz mozgás lovakért cserébe nem lehetséges).
  • Vadászat: ahol a kozákod áll, arról a tájlapkáról egy prém elvétele. A legalacsonyabb értékű prém elvétele ingyenes, azonban a nagyobbértékű prémekért lovakkal kell fizetni. Amennyiben ezután befizetsz egy érmét, további egy alkalommal végrehajthatod a vadászatot.
  • Csere: a csere akcióhelyen látható prémmel megegyező prém befizetésével választhatsz az ott felkínált lehetőségek közül kettőt (egy érme, történetsávon két lépés előre, kozák mozgatása, három ló elvétele a közös készletből). Akár mindkettő lehet ugyanaz a bónusz.
Nem elfelejtendő szabály, hogy egy érme befizetésével bármely készletedben lévő prém tetszőleges értékű prémnek tekintendő!

A harmadik fázisban lehetőségünk van egy, vagy két főakció végrehajtására. Főakciónál az első akció ingyenesen végrehajtható. Ez lehet az előbb felsorolt egyszerű akciók egyike, vagy lehet összetett akció, melyek az alábbiak: 
  • Falu meglátogatása: a rajta lévő bónuszt megkapod. A lapkát nem kell elvenni, játék végéig ugyanazon a helyen marad.
  • Jurta elvétele: elveszed a jurtát, és megkapod a rajta található bónuszokat.
  • Cári kártya megszerzése.
  • Előörs építése: ha van lerakási költsége, azt meg kell fizetni.
  • Tájlapka megszerzése: a régiós prém értékével megegyező prémeket kell befizetni. Alapból kettő prém, és még annyi, ahány prém, és tigrislapka található azon a tájlapkán. Amikor befizettük a költségét, megkapjuk a tájlapkát azokkal a prémekkel és bónuszokkal együtt, melyek rajta vannak.
Ha szeretnénk még egy főakciót végrehajtani, akkor már kénytelenek vagyunk fizetni érte. Ha a második főakciónk egy egyszerű akció lenne, akkor egy tetszőleges értékű prémünket kell befizetni. Ha összetett akció lenne a második főakciónk, akkor olyan régiós prémet kell befizetni, ahol az akciót végre szeretnéd hajtani (ahol a kozákod áll, vagy ahol van előörsöd).

Mindezek mellett az aktív játékos bármikor, bármennyiszer végrehajthatja a következő, másodlagos akciókat:
  • Prémvásárlás.
  • Prémcsere.
  • Cári kívánság teljesítése.

A játékban tavasszal, nyáron, és ősszel van lehetőségünk akciókat végrehajtani. Amikor az évszakjelző a télhez ér, akkor a következő lépéseket hajtjuk végre:
  • Mindenki kap két lovat, plusz egyet minden zászlója után. A már teljesített cári kártyák után járó bónuszokat is megkapjuk.
  • Aki legtávolabb jutott Szibériában, két történetpontot kap. A második egy történetponttal lesz gazdagabb. Aki eljutott a történetsáv végéig, választ egy dalt, és megkapja a jutalmát.
A tél beálltával a kozákokat vissza kell helyezni a kezdőlapkára. A tájlapkák között ha van üresedés, akkor mozognak a kezdőlapka felé, és a végét feltöltjük. Ezekre húzunk prémlapkákat. A piacról eldobjuk a prémeket, és újakat húzunk a helyükre. A dalokat lecseréljük. A jurtalapkákat is mozgatjuk jobbról balra, majd feltöltjük. A cári kívánságkártyákkal ugyanez a teendő. Amennyiben a második tél is beállt, az A jelű lapkákat lecseréljük a B jelű lapkákra (dalok, jurtalapkák, cári kártyák).
(Alábbi kép akkor készült, mikor a dallapkák még nem kerültek lerakásra.)


A játék végén minden pontot ér: cári kívánságkártyák sikeres teljesítése, tájlapka készletek, tigrislapkák, trófeasávon elért pont, megépített, illetve készletben lévő előörsök, érmék, lovak, prémek, és a történetsáv. Akinek a legtöbb pontja lesz, az nyer.

A játéknak van egyszemélyes játékmódja is. Fura módon most először érzek késztetést arra, hogy egyedül is kipróbálnám ezt a játékot. Én nagyon hamar együtt rezegtem a Sztroganovval, olyan szerelem első látásra érzés, de Zsolt kicsit megszenvedett vele. Máskor annyira könnyen átlája a társasokat, de most valahogy nehezen találta meg a közös hangot a játékkal. De majd belerázódik, mert én imádom, és ezért sokszor le fog kerülni a polcról. 💚

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések

Kockapóker

Előbb tudtam römizni és kanasztázni , mint írni és olvasni. Ezt az apai nagyszüleimnek köszönhettem, ők tartották nagyon fontosnak, hogy megismerjem ezeket a kártyajátékokat. Innen már csak egy lépés volt a kockapóker🎲 . Talán nyolc éves lehettem, amikor megtanították, mert addigra rongyosra játszottuk a francia kártyát a családdal. A kockapóker egy nagyon egyszerű játék, csak toll, papír, és öt darab kocka kell hozzá. Több változata is ismert. Olvastam a Yahtzee-ról, amit Lowe adott ki 1956-ban, ami szintén kockapóker, csak ott 13 forduló van, és értékfüggetlenül járnak meghatározott pontok bizonyos kombinációkra. A mi családunkban ismert kockapóker variáns ettől eltér. Én azt írom le, ahogyan mi ismerjük több, mint harminc éve. 😉 Úgy indulunk neki, hogy összesen három dobásunk van abban a körben. A dobás után eldönthetjük, hogy félreteszünk-e kockákat, mert úgy jók, ahogy vannak. Az összes többivel újradobhatunk. Mi az itt látható táblázatot rajzoltuk meg egy lapra, s eszerint kell

Amanita

Az Amanita 🍄 társasjátékot ajándékba kaptam Esztó Bernáttól , és feleségétől, Esztó-Harazin Dorottyától , amiért ezúton is nagyon hálás vagyok! 💚 A játék magánkiadásban jelent meg a Fű Alatt Kiadó  gondozásában. Arról, hogy hogyan is jött a játékötlet, illetve hogyan lett az elképzelésekből valóság, ITT olvashattok. Akinek van szerencséje az Amanitához, az tudja, hogy egy igazán különleges társasjátékot tarthat a kezében. A szerzők semmit sem bíztak a véletlenre, társasjátéktervező útjukon Boros Lajos gombaszakellenőr segítette őket, hogy minél hitelesebben tudják megalkotni az Amanitát. A doboza letisztult, minőségi, színben és küllemben harmonizál a tematikával, s a dobozon belüli játékelemekkel. A 180 darab kártya önmagáért beszél. Az illusztráció, és a grafika Csíkszentmihályi Berta kitűnő munkájának gyümölcse. A játék meseszépen ábrázolt, nagy kártyalapjai nézegetésébe bele lehet feledkezni. (Kártyaméret: 80*130 mm) A játékszabály könnyen megtanulható, jól értelmezhető. Az Am

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett tartalmakat szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett cikkek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2022- tarsasjatszunk.hu