Translate

Kövess Facebookon is! 😊

Teotihuacan - Az Istenek városa

Valami különleges oknál fogva vonzanak a komplexebb játékok. Nem baj, ha már tíz darab 3.5 körüli komplexitású társasjáték van a polcon, úgy vagyok vele, hogy akkor elfér ott még a tizenegyedik, és a sokadik is. Ritkán szól ebbe bele bármiféle tematika, pláne ha nincs is... 2017 óta játszom modern társasokkal, jórészt követve a fokozatosság elvét. Próbálok figyelni arra, hogy ne ugorjak nagyokat, amikor egy játék nehézségi szintjéről van szó. Apró lépésekkel haladok előre, és mindig tűkön ülök, hogy vajon mit tudnak még, vajon mit tartogatnak még az ettől is összetettebb társasjátékok a velük játszóknak? Egy nehéz, komplex játéknál számomra csodálatos érzés, amikor a játékszabály elolvasása, és egy-két játszma lejátszása után a hatalmas zűrzavarból, káoszból egyszer csak kezd összeállni a kép. Sikerül megfogni a vezérfonalat, a fő akciók belesimulnak a gondolataimba, és én tanulhatok tovább, egyesével elraktározhatom a rengeteg apró gyöngyszem-szabályt. Tudattágítás.


Az a jó ebben, hogy van kiktől tanulni. Elképesztő, amit a társasjátékszerzők, és segítőik művelnek, mert rengeteg tudás, és munka van a társasjátékokban! A Teotihuacan - Az Istenek városa című játék nekem ismét egy lépcsőfok a maga 3.78-as értékével (BGG). Bár hasonló nehézségű, mint az Ark Nova, de mivel ott kb. dübörög a téma, ezért nem is érzem összehasonlíthatónak őket. A Teotihuacan-ban el lehet lavírozni nagyon egyszerűen is, ide lépsz, oda lépsz, és dől a nyersanyag, és a kakaó, egymás után emelkednek fel a kockáid. És persze lehet benne nagyon sokat is gondolkozni, de a sokadik játék után már látni fogod, hogy nincs szükség sok időhúzásra. Mindenkit bíztatnék, hogy ne féljen ettől a játéktól, mert nagyon jó! 😎 

Főbb vonalakban próbáltam összeszedni a játék lényegét.

A Teotihuacan általános szabályai: A munkások a saját színű kockáid. A táblán 2, és 3 fős játék esetén fel kell pakolni plusz kockákat (nem használt játékosszínekből) néhány akciómezőre, mert szerepük van (a képeken ezek a fekete, és a sárga kockák). A kakaó fizetőeszköz, amikor egy akciótáblára akarsz lépni, annyi kakaót kell befizetned a közös készletbe, amennyi különböző színű kocka tartózkodik azon az akciótáblán. Ezt akkor nem kell megtenned, ha éppen a kakaógyűjtés az akciód. Általános területnek nevezi a játék azt a területet az akciótáblákon, ahová úgy lépsz a kockáddal, hogy nem takarsz le semmilyen ábrát sem. Amikor lépsz egy kockáddal, minimum 1, maximum 3 mező távolságra mozoghatsz vele. Ezután végre kell hajtani a választott akciót. Ha nálad van az utolsó játékos jelölő, akkor lépned kell a naptársáv világos korongjával egyet előre, miután befejezted az akciódat. Amikor a világos korong a fehérre kerül, napfogyatkozás történik, ami után mindenki jön még egyszer, majd lepontozzuk a fordulót, és előkészülünk a következő fordulóhoz. Amikor fő akciót hajtasz végre, egy azon az akciótáblán lévő kockádat erősítheted, ami azt jelenti, hogy eggyel nagyobb értékre fordíthatod. Például egy hármas kockát átfordítasz négyesre. Amikor sikerül hatosra fordítani, a kocka felemelkedik. Felemelkedés: A hatos kockádból újra egyes lesz, és az egyes akciótáblára kell helyezni. A Holtak útja sávján egyet előre kell lépni. Választhatsz a jutalmak közül egyet: 5 győzelmi pont, vagy 5 kakaó a készletből, vagy előrehaladás egy jelződdel egy templomon, vagy 3 kakaó befizetése ellenében 2 mezőt is előre lehet haladni a választott templomon/esetleg egyet-egyet két különböző templomon, vagy meg lehet szerezni a negyedik kockádat (munkásodat), amihez jár még 2 kakaó is. Mindemellett felemelkedés esetén a naptársávon is előre kell haladni egyet a világos koronggal. Ez igencsak meggyorsítja a játékot...


Az előkészületek után (ha először játszol a játékkal, külön előkészületet ír, hagy időt ismerkedni a mechanizmussal) a következők egyikét kell választanunk:
  1. elvégezzük a normál fordulót VAGY
  2. felszabadítjuk az összes zárolt munkásunkat.
A munkások jelen esetben a saját színű dobókockáink. Amennyiben a felszabadítás mellett döntünk, úgy nincs más teendőnk, mint kitolni a dobókockáinkat az akciótáblák Istentisztelet - kulcsikont tartalmazó - mezőiről üres, szabad felületre, de maradva azon az akciótáblán. Ezzel azt érjük el, hogy a legközelebbi körünkben újra felhasználhatóvá válnak a dobókockáink. Ugyanis a kulcsikonra helyezett dobókockák addig nem mozoghatnak sehová, míg fel nem szabadítjuk őket, ami - látjuk - abba kerül, hogy abban a körben semmi mást nem tehetünk. Épp ezért eléggé meg kell gondolni, mikor zároljuk a kockáinkat, megéri-e ezt tenni magunkkal...


Amennyiben az első pontban említett normál fordulót szeretnénk végrehajtani, úgy a következőkből választhatunk:
  1. Kakaó begyűjtése: A kiválasztott kockával lépünk 1-3 mezőt az óramutató járásával megegyező irányba tetszés szerint, és annyi kakaót kapunk a készletből, amennyi különböző színű kocka van azon a mezőn, ahová érkezünk, plusz egy. (A kakaó begyűjtése akciónál a kockák különböző színének számolásánál soha nem számolhatjuk bele a zárolt dobókockát, akármilyen milyen színű is - úgy kell tenni, mintha ott sem lenne azon az akciótáblán.) Kakaó begyűjtése esetén a kockát nem forgatjuk át egy eggyel nagyobb értékre.
  2. Istentisztelet: Kulcsikon jelzi, mely mezők ezek, ha erre lépünk, akkor zároljuk a munkásainkat a felszabadításukig. Istentiszteletet 5 akciótáblán lehet végrehajtani (1, 2, 3, 4, 7-es akciótáblák), melyeknek van kulcs szimbólumú akcióhelyük. Amikor Istentiszteletet hajtasz végre úgy, hogy egy kockáddal 1-3 mezőnyi távolságot lépsz egy kulcs szimbólumra, akkor választanod kell, hogy aktiválod az Istentisztelet-mező képességét, VAGY elveszed a mező melletti felfedezéslapkát a lapka költségének kifizetése után, VAGY befizetsz egy kakaót, hogy mindkét lehetőséggel élhess, tetszőleges sorrendben.
  3. Fő akció végrehajtása: Amikor fő akciót hajtasz végre, meg kell nézni, hány különböző színű kocka tartózkodik azon a területen, ahová menni szeretnél, és befizetni a közös készletbe annyi kakaót. A zárolt kockát nem kell figyelembe venni ilyenkor. Főakció végrehajtása után egy, vagy kettő (akciótábla jelöli) adott akciótáblán lévő kockád megerősödik, tehát egy értékkel nagyobbra lehet átforgatni. 
  • Erdő (2), kőfejtő (3), aranylelőhely (4) - amennyiben nyersanyagokat akarsz begyűjteni, úgy ezen akciótáblák valamelyikére kell lépni (már ha mezőtávolságon belül vannak). Annyi nyersanyagot kapsz, ahány saját színű kockád van az adott akciótáblán, plusz amivel odalépsz. Megnézed, melyik a legkisebb értékű kockád, és ahhoz mérten kapod meg a nyersanyagot.
  • Alkímia (5) - Idelépsz egy kockáddal. Ha csak egy kockád van ezen az akciótáblán, és az is hármas értékkel egyenlő, vagy az alatti, akkor az első (egy pöttyös) sorból lehet választani egy technológia lapkát, melynek kifizeted a költségét, és ráteszed egy jelződet. Lépsz azon a templomsávon egyet előre, mely a technológia lapka mellett van. Majd ahányszor arra az akciótáblára lépsz, hogy végrehajtsd az akcióját, melyet a technológia lapkád mutat, annyiszor kapod meg a technológia lapkán feltüntetett jutalmat. Amennyiben sikerül négyes, vagy ötös értékű kockával az Alkímiára lépni, választhatsz a második sorból is, de ekkor elveszíted az erősítést. Ha két kockád is van ezen az akciómezőn, akkor a második sorból is választhatsz lapkát, és erősíthetsz is.
  • Nemesség (6) - Amikor ide lépsz egy kockáddal, a főtábla épületsorának bal széléről elvehetsz egy épületet, miután fizettél kettő fát érte, és leteheted a nemesség akciótábla épületsorának bal szélső szabad helyére. Ha csak egy kockád van itt, akkor csak a felső sorba. Ha kettő, akkor a középső sor bal szélére. Ha három, akkor az alsó sor balszélső üres mezőjére is leteheted. Ezután annyi pontot lépsz a pontjelölőddel, amilyen értéket sikerült lefedni az épülettel, és előre léphetsz a Holtak útja sávon egyet.
  • Díszítések (7) - A díszítés akciótáblára lépve fizetnünk kell három aranyat ahhoz, hogy elvehessünk egy díszítőelemet. Persze, ha több kockánk is áll már ezen az akciómezőn, akkor kerülhet ez kevesebb aranyba is. Ezután lehelyezhetjük a díszítést a neki szánt helyre. A lapkát úgy kell lehelyezni, hogy a rajta lévő nyíl a piramis felé mutasson, nem lehet ám össze-vissza forgatni. Lehelyezésnél nézd meg, milyen ikont sikerült vele letakarni, mert pont jár azért, ha ugyanolyan ikont sikerül letakarni, és a templom-sávon is lehet előre jutni, ha sikerül színes ikonnal letakarni a szimbólumot.
  • Építés (8) - Talán a legérdekesebb akciótábla, a játék magja. 😍 Amennyiben ide lépsz, építheted a piramist. Attól függően vehetsz piramislapkát, hogy hány kockád van azon az akciótáblán. Egynél egyet, kettőnél kettőt, háromnál hármat is vehetsz, ha ki tudod fizetni a költségüket. Az első szintre már két kő befizetésével is letehetsz egy piramislapkát. A második szintre két kő, és egy fa a beugró, és így tovább. Persze minél magasabb szintre építesz, annál magasabb értékű győzelmi pontot is kapsz. A piramislapkákat adott szinten bárhogyan forgathatva, és bárhová lerakhatod, csak arra kell ügyelned, hogy a második szinttől az ott lévő négy lapka metszéspontja fölé tedd a következő lapkát. Mint a díszítéseknél, itt is érdemes figyelni, hogy sikerül-e azonos mintát letakarni, mert plusz pontot jelent. Ha az újonnan lehelyezett piramislapkán van piros, zöld, vagy kék ikon, akkor a megfelelő templomon előre lehet haladni. Fontos megjegyezni, hogy amikor piramislapkát raksz le, a piramissávon is lépned kell előre. Amennyiben sikerül a piramis negyedik szintjére is lapkát helyezni, a piramis befejezett lett, és napfogyatkozást vált ki, a játéknak vége.

Napfogyatkozás létrejöttekor pontozunk. A főtábla épületsorában megnézzük, melyik a legalacsonyabb látható szám. Minden játékos ennyi győzelmi pontot kap minden lépcső után, mellyel fentebb jutott a Holtak útján. Akik a piramissávon a legmesszebb jutottak, négy győzelmi pontot kapnak. Aztán minden játékos pontot kap azután is, mennyit jutott előrébb a piramissávon. Majd a piramissávon lévő jelzőket visszamozgatjuk a kiindulópontra. Minden különböző maszkokból álló készlet után is pontot kapunk. Aztán kifizetjük a munkások bérköltségét kakaóban: munkásonként egyet, illetve négyes vagy ötös kocka esetén kettőt. Ha ez még nem a játék vége, akkor a fehér korongot visszaállítjuk a kezdő pozícióba a naptársávon, a sötétet pedig játékosszámtól, és a napfogyatkozások számától függően állítjuk be.

A játékban van potenciál. Van egy kezdőlapka-választó változata, ha már megy a játék, illetve egy hirtelen halál változat, miszerint a napfogyatkozás után nincsenek extra körök, azonnal pontozás történik, ugyanígy a játék végét kiváltó piramisépítés befejezésénél is. Van egyszemélyes játékmód változata is... Egy szó mint száz, ez a játék nem hagy unatkozni senkit! Sok a szimbólum, sok a lapka, sok az apró szabály, de megéri rászánni az időt, és az energiát, mert fantasztikus játék!

Ha érdekel a Tzolk'in - The Mayan Calendar is, akkor kattints ide! 😉

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések

Kockapóker

Előbb tudtam römizni és kanasztázni , mint írni és olvasni. Ezt az apai nagyszüleimnek köszönhettem, ők tartották nagyon fontosnak, hogy megismerjem ezeket a kártyajátékokat. Innen már csak egy lépés volt a kockapóker🎲 . Talán nyolc éves lehettem, amikor megtanították, mert addigra rongyosra játszottuk a francia kártyát a családdal. A kockapóker egy nagyon egyszerű játék, csak toll, papír, és öt darab kocka kell hozzá. Több változata is ismert. Olvastam a Yahtzee-ról, amit Lowe adott ki 1956-ban, ami szintén kockapóker, csak ott 13 forduló van, és értékfüggetlenül járnak meghatározott pontok bizonyos kombinációkra. A mi családunkban ismert kockapóker variáns ettől eltér. Én azt írom le, ahogyan mi ismerjük több, mint harminc éve. 😉 Úgy indulunk neki, hogy összesen három dobásunk van abban a körben. A dobás után eldönthetjük, hogy félreteszünk-e kockákat, mert úgy jók, ahogy vannak. Az összes többivel újradobhatunk. Mi az itt látható táblázatot rajzoltuk meg egy lapra, s eszerint kell

Amanita

Az Amanita 🍄 társasjátékot ajándékba kaptam Esztó Bernáttól , és feleségétől, Esztó-Harazin Dorottyától , amiért ezúton is nagyon hálás vagyok! 💚 A játék magánkiadásban jelent meg a Fű Alatt Kiadó  gondozásában. Arról, hogy hogyan is jött a játékötlet, illetve hogyan lett az elképzelésekből valóság, ITT olvashattok. Akinek van szerencséje az Amanitához, az tudja, hogy egy igazán különleges társasjátékot tarthat a kezében. A szerzők semmit sem bíztak a véletlenre, társasjátéktervező útjukon Boros Lajos gombaszakellenőr segítette őket, hogy minél hitelesebben tudják megalkotni az Amanitát. A doboza letisztult, minőségi, színben és küllemben harmonizál a tematikával, s a dobozon belüli játékelemekkel. A 180 darab kártya önmagáért beszél. Az illusztráció, és a grafika Csíkszentmihályi Berta kitűnő munkájának gyümölcse. A játék meseszépen ábrázolt, nagy kártyalapjai nézegetésébe bele lehet feledkezni. (Kártyaméret: 80*130 mm) A játékszabály könnyen megtanulható, jól értelmezhető. Az Am

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett tartalmakat szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett cikkek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2022- tarsasjatszunk.hu