Amanita
Az Amanita 🍄társasjátékot ajándékba kaptam Esztó Bernáttól, és feleségétől, Esztó-Harazin Dorottyától, amiért ezúton is nagyon hálás vagyok! 💚 A játék magánkiadásban jelent meg a Fű Alatt Kiadó gondozásában. Arról, hogy hogyan is jött a játékötlet, illetve hogyan lett az elképzelésekből valóság, ITT olvashattok.
Akinek van szerencséje az Amanitához, az tudja, hogy egy igazán különleges társasjátékot tarthat a kezében. A szerzők semmit sem bíztak a véletlenre, társasjátéktervező útjukon Boros Lajos gombaszakellenőr segítette őket, hogy minél hitelesebben tudják megalkotni az Amanitát. A doboza letisztult, minőségi, színben és küllemben harmonizál a tematikával, s a dobozon belüli játékelemekkel. A 180 darab kártya önmagáért beszél. Az illusztráció, és a grafika Csíkszentmihályi Berta kitűnő munkájának gyümölcse. A játék meseszépen ábrázolt, nagy kártyalapjai nézegetésébe bele lehet feledkezni. (Kártyaméret: 80*130 mm) A játékszabály könnyen megtanulható, jól értelmezhető. Az Amanita a hangulatával, a gombászás friss, harmatos erdő illatú képeivel, és a barátságos játékmenettel hódítja meg az ember szívét. A természet körbeölel benne.
Miután kellőképpen kigyönyörködtük magunkat, nekifoghatunk a játék előkészítésének. A játéktér közelébe tesszük az érméket. Szétválogatjuk az avar, az erdő, és a kosár hátoldalú kártyákat. Kiosztjuk a súgókártyákat. A kosár hátoldalú lapokból minden játékos kap egy-egy lapot a négy fajtából (piac, tudomány, fotó, lakoma), melyet vagy az asztalon képpel lefelé, vagy kezében tart, a lényeg, hogy ne lássák a többiek. Az erdő hátoldalú Jósors-lapok mindegyik fajtájából is kap minden játékos egyet-egyet. Az avar hátoldalú gombalapokat jól összekeverjük, és osztunk mindenkinek ötöt belőle - amiket nem mutatunk meg a többieknek -, majd a paklit képpel lefelé a játéktérre tesszük. Ebből a húzópakliból felhúzunk négy lapot, és a játéktér közepére helyezzük képpel felfelé.
A játék négy fordulóból áll. A kezdőjátékos kiválasztja a kosár lapjai közül, hogy milyen célt szerene teljesíteni az adott fordulóban. A négy forduló alatt mindig más célt kell teljesítenie, tehát mindegyik lapja sorra fog kerülni. A játékos annyit dönthet el, hogy melyik fordulóban kerüljön sorra az adott kártyalap. Miután kiválasztotta a kosár lapot, tegye azt le maga elé képpel lefelé, hogy a többi játékos ne láthassa, és a megmaradt kosár lapjai is maradjanak képpel lefelé fordítva. Ha ezzel minden játékos megvan, akkor a kezdő játékos választ egy gombakártyát a játéktér közepéről, a négy kihelyezett kártya közül, és leteszi azt a saját kosár kártyája mellé képpel felfelé. Mivel így megüresedett egy hely középen, oda felhúz a pakliból egy másik gombakártyát. Ezután a saját, kézben tartott gombakártyái közül kiválaszt egyet, és ráhelyezi valamelyik középen maradt gombára a négy közül.
Most a következő játékoson a sor, ő is választ egy gombalapot középről, majd a kosárkártyája mellé helyezi, az üres helyre feltölt egy kártyát a húzópakliból, és a saját, kézben tartott gombalapjai közül ráhelyez egyet a középen maradt négy kártya egyikére. Egy kártyára akármennyi lapot halmozhatunk, illetve ha valamelyik hely megüresedik, akkor oda mindig kell húzni egy kártyát a húzópakliból. Azonban gombakártyát mindig csak a legfelül lévő négy kártyából választhatunk. Nem nézhetjük meg azt sem, mi van bizonyos lapok alatt. Illetve de, a Jósors-lapokkal, amit mindjárt bővebben kifejtek. Amikor a legutolsó lap van már csak a kezünkbe, akkor dönthetünk úgy, hogy nem középről választunk gombát, hanem a kezünkben lévőt tesszük a kosarunkba. Ha elfogytak a lapjaink, akkor jön a pontozás. Attól függően, milyen kosárcélt választottunk, kell lepontozni a gombakártyáinkat. Például ha a lakoma volt a kosárkártyánk abban a fordulóban, akkor a kosár annál értékesebb, minél több olyan lapot gyűjtöttünk, melyen a lakoma ikon alatt több pontérték is szerepel. Amennyiben három ilyen lapunk is van, akkor mindháromért a több pontot számolhatjuk el. Ha még mindemellé a kosarunkban lévő minden gomba különböző fajú, és pozitív értékű is, akkor az már egy ínyenc lakomának számít, ami plusz tíz pontot hoz a számunkra. Ezután előkészülünk a következő fordulóra: a lepontozott gombakártyákat összeszedjük, megkeverjük, és a húzópakli aljára helyezzük. A már pontozott kosarat félretesszük. Újabb kosárkártyát választunk a megmaradt három kártyánk közül, lehelyezzük magunk elé, húzunk öt gombalapot, és akinek az előző fordulóban a legkevesebb pontja lett, ő választ először a középen maradt gombakártyák tetejéről. A negyedik forduló végén akinek a legtöbb pontja lett, ő megnyeri a játékot.
Na de mik is ezek a Jósors-lapok? A Jósors kártyák mindegyike csak egyszer használható fel a négy forduló alatt, és mind egy-egy segítséget, bónuszt ad a játékosnak. A hat kártya a következő: gombabőség, köd, varázsgomba, strázsa, gombaellenőr, és a gombaguru. Például amikor kijátszod a gombabőséget, akkor a négy elérhető gombalap közül, amik a játéktér közepén vannak, kettőt is el lehet venni, és beteheted a kosaradba. Vagy például a gombaguruval megetethetsz egy kosaradban lévő gombakártyát, ami lerondítaná a pontszámodat! Milyen jól is jön ez, amikor a tudomány nevében csak galócákat akarunk a kosarunkba látni, de kénytelenek voltunk felvenni egy májgombát, s ezzel ugrana is az Amanita-kosarunk, ami plusz huszonöt pont lenne. Szóval lehet ám taktikázni, gondolkozni! 😉 14 éves kortól 2-6 fő részére ideális időtöltés, szórakozás, s közben megismerkedünk kicsit a gombafajtákkal is, ami csak hasznunkra válhat. Igazi családi társasjáték! 👪 A játékidő rövid, harminc-negyven perc alatt lejátszhatjuk a négy fordulót. Bátran ajánlom mindenkinek, akik szeretik a természetet, közel áll a szívükhöz a gombászkodás, vagy csak egyszerűen jó minőségű, szemet gyönyörködtető játékok játszásával akarják tölteni az idejüket. Az Amanitában mindez megvan! 💙
Jelenleg az Amantia társasjátékot INNEN, megrendelőlap elküldésével, vagy az info@fualattkiado.hu e-mail címen keresztül lehet megrendelni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése